تبلیغات
مجتمع فرهنگی آموزشی رستگــــاران چابهار - سیاست های تربیتی
 
مجتمع فرهنگی آموزشی رستگــــاران چابهار
منظور از سیاست های تربیتی ، كلیه ی راه هایی است كه دین ما برای ساختن یك انسان نمونه ارائه كرده است . انسانی كه با معارف و فرهنگ دینی خود به ویزه با قوانین شرعی آن آشنایی كامل دارد و نسبت به آن متعبد و معتقد است و این اولین و اصلی ترین هدف ما از تأسیس مدرسه است و اساساً ما در درجه اول موفقیت یك واحد آموزشی را در میزان تحصیل این هدف یعنی ساختن انسان هایی معتقد و متعبد

نسبت به دین جستجو می كنیم . لذا چنانتچه تمامی دانش آموزان مدرسه شرایط یك دانش آموز را دارا باشد ولی صبغه ی دینی آنان كم رنگ و بی جلوه باشد ، به نظر ما آن مدرسه در كار خود موفق نبوده و نتوانسته است اهداف سازمان را تذمین نماید . به بیان دیگر اگر سازمان مدارس روزی ملاحظه كند محصولات مدارسش جزو بهترین ها در تمامی مسابقات علمی و المپیادها هستند ولی نسبت به تعبد دینی ضعیف می باشند ، حتماً خود را در راه رسیدن به اهدافش شكست خورده ارزیابی خواهد كرد .

    با توجه به این نكته و میزان اهتمام سازمان به جو تربیت مدارس كه اصلی ترین سیاست تربیت ما توجیه می شود و آن وجود یك روحانی در رأس هر مدرسه می باشد . وجود روحانی در مدارس ما در واقع وجود و تجسم عینی الگویی از تربیت دینی می باشد كه دانش آموزان می توانند با انس و صمیمیتی كه با او دارند بهتر و تواناتر اخهلاق دینی را در خود پیاده نمایند همچنین روحانی یك ناظر بصیر و آگاه و یك همكار صمیمی برای مدرسه و مسئولان آن می باشد و از طرف دیگر مشاوری دلسوز و كارشناس در مسائل تربیتی برای والدین دانش آموزان می باشد كه به طور كلی با آشنایی خود با معارف دینی همگان را از زلال معرفت اسلامی سیراب می نماید . بعد از این مقدمه حال می پردازیم به محورهای فعالیت تربیتی در مدارس:

الف)نماز:

    اهمیت دادن به نماز از مهمترین وظایف واحد آموزشی می باشد و حداقل دستاورد هر مدرسه در این زمینه این است كه در پایان هر دوره ی تحصیلی ، دو نتیجه كلی به دست آمده باشد .

    اول: كلیه دانش آموزان یك نماز صحیح و بی نقص با شرایط مذكور در رساله های علمیه را فرا گرفته باشند .

    دوم: ایجاد روح تعبد در وجود آنان نسبت به اقامه نماز در هر شرایط همان گونه كه شرع مقدس انتظار دارد .

آیین نامه ی اجرایی:

ماده 1: نماز جماعت در هر شرایطی باید در مدرسه انجام پذیرد و در صورت تزاحم بین نماز و برنامه های دیگر ، باید نماز مقدم گردد.

ماده 2: تمامی كادر ودانش آموزان موظف اند در نماز شركت نمایند .

ماده 3: امام جماعت باید اهل علم و روحانی باشد .

ماده 4: مقدمات اجرایی مطلوب نماز جماعت مانند دستشویی ، وضوخانه و آب سرد و گرم مناسب و وقت كافی برای اقامه ی نماز فراهم گردد .

ماده 5: باید به كلیه دانش آموزان نماز و احكام مربوط به آن را آموزش داده و پس از امتحان ، گواهی صحت نماز اعطا گردد .

ماده 6: در تعقیبات نماز ، از ادعیه ی مأثور از ائمه ی اطهار (ع) و شعار های مذهبی و انقلابی استفاده گردد .

ماده 7: مسئولان مدرسه موظف اند نسبت به ادای فریضه ی نماز دانش آموزان در غیر مدرسه مراقبت ویژه داشته باشند .

 

توضیحات:

1-   دانش آموزان اهل سنت ، نماز ظهر را با سایر دانش آمزان به جا خواهند آورد و از آن جایی كه این مطلب تزاحمی با فتوای اهل سنت ندارد ، پیش از سال تحصیلی با والدین آنها در میان گذاشته شود .

2-   گواهی صحت نماز به امضائ و مهر دفتر قم اعطا خواهد شد و بر این اساس لازم است ماهانه لیست دانش آموزان پذیرفته شده با یك قطعه عكس به آدرس دفتر قم ارسال گردد.

 

ب)قرآن:

    آشنایی و انس با قرآن محور دیگر تربیتی مدارس می باشد و مدارس می بایست در چهار جهت قرائت ، تجوید ، حفظ و آشنایی با مفاهیم و علوم قرآنی فعالیت خود را در این زمینه متمركز نمایند . با توجه به اهمیت مسأله ، آیین نامه ی مخصوص قرآن می بایست به دقت مطالعه و اجرا گردد .

ج)اهل بیت (ع):

    اهل بیت عصمت و طهارت (ع) موضوع یكی دیگر از محور های تربیتی مدرسه می باشد كه هر مدرسه می بایست در جهات كلی ، شناساندن مقام و جایگاه آن انوار مقدسه نسبت به دین ، معرفی سیره و تاریخ زندگی آنان ، نیاز انسانها به رهبری آن بزرگان و افضلیت انها در الگو بودن برای بشریت با ذكر مكارم اخلاق و سجایای روحی آنان ، نشر آثار مثل احادیث و ادعیه و ذكر خواص توسل به آنان در شبهات مطرح شده و بالاخره ولایی بار آوردن دانش آموزان فعالیت خود را متمركز و جهت بخشد .

آیین نامه ی اجرایی:

    ماده 8: هر واحد آموزشی باید در روزهای شهادت و ولایت اهل بیت (ع) مراسم مناسبی داشته باشد .

    ماده 9: در روز های عزاداری ، حتماً مراسم سینه زنی و روضه برقرار باشد و ظاهر مدرسه طبق برنامه و مطابق شأن آراسته گردد .

    ماده 10: نسبت به اهمیت مراسم می توان جهت زمان برنامه یك ساعت درسی را حذف نمود .

    ماده 11: صبح یكی از روز های هفته را باید به خواندن زیارت عاشورا اختصاص داد و مراسم دعای كمیل (مخصوص دبیرستان) شبهای جمعه در محل مدرسه برگزار گردد .

    ماده 12: احادیث اهل بیت (ع) را با خط خوش نوشته و به صورت تابلو در مكان های مناسب نصب گردد و همچنین از نصب تابلو های حدیث هفته غفلت نشود .

تذكر مهم 1:

    برگزاری جلسات هفتگی برای هر پایه در منازل دانش آموزان به صورت سیار و با حضور مسئولان مدرسه و مشاور مربوطه می تواند فعالیت قرانی و توجه به اهل بیت (ع) را بارورتر و صمیمیت دانش آموزان و مسئولان را محكم تر نماید .

تذكر مهم 2:

    باید توجه داشت كه مدارس ما پایگاهی برای نشر معارف قرآنی و اهل بیت (ع) می باشد ؛ لذا مأنوس نمودن دانش آموزان و اولیای آنان به این مساله وظیفه ی مسئولان مدرسه می باشد و تا ان جا كه می توانند در هر چه با شكوه تر كردن مجالس تلاش نمایند .

د)انقلاب اسلامی:

    دفاع از انقلاب اسلامی و دستاورد های آن و ترویج خطوط كلی نظام یكی دیگر از محور های تربیتی مدارس می باشد و هر واحد آموزشی باید با پخش و نشر افكار بلند رهبر فقید جمهوری اسلامی ایران – امام خمینی(ره) – و حمایت از اصل ولایت فقیه و خط سیاسی مقام معظم رهبری و همچنین ارج گذاری به تمام ارزش های انقلاب مثل بسیج ، شهادت ، نماز جمعه ، ایثار ، از خود گذشتگی و ... فعالیت های خود را پیرامون این محور جهت بدهد.

 

نامه ی اجرایی:

    ماده 13: به منظور ارج نهادن به مقام رهبر كبیر انقلاب و نایب ایشان – مقام معظم رهبری –باید تمامی كلاس ها و دفاتر مزین به تمثال مبارك این دو بزرگوار باشد و هم چنین قطعاتی از فرمایش های این دو بزرگوار به صورت تابلو در مدرسه نصب گردد .

    ماده 14: مدرسه باید در كلیه ی مناسبت های سیاسی ، راهپیمایی ها ، انتخابات و ... حضور یابند .

    ماده 15: در كلاس های مشاوره و بین الصلاتین ، بخشی به دیدگاه های امام (ه) به خصوص وصیت نامه ی سیاسی الهی امام اختصاص داده شود .

    ماده 16: دانش آموزان باید هر هفته یا حداقل در ماه یك مرتبه با حضور مربیان  خود در نماز جمعه حضور یابند .

    ماده 17: مدارس باید برای آگاهی دانش آموزان از اطلاعات سیاسی ، علاوه بر تابلوی مخصوص (بریده ی جراید ) از شخصیت های سیاسی منطقه برای سخنرانی دعوت به عمل آورند .

    ماده 18: باید بسیج دانش آموزی در مدرسه تشكیل گردد و تمامی دانش آموزان بلا استثنا عضو بسیج گردند .

    ماده 19: به منظور ارج گذاری به مقام انقلاب ، نام كلاس های مدرسه به نام شهدا مزین باشد و ذیل نام شهید گزیده ای از زندگی نامه به همراه عكس شهید نصب گردد .

ه)احكام:

    آموزش احكام به دانش آموزان و مسلح كردن آنان به دانستن وظایف شرعی ، محور دیگر فعالیت های تربیتی مدرسه می باشد . ایجاد روحیه ی تعبد نسبت به تقلید و كمك به شناخت مراجع عظام و در دسترس قرار دادن فتاوی لازم از عمده جهت هایی است كه در بخش احكام می بایست روی آن تكیه نمود .

آیین نامه ی اجرایی:

    ماده 20: در برنامه ی درسی مدارس باید یك ساعت (50 دقیقه) به احكام اختصاص داده شود .

    ماده 21: باید در تدریس احكام به خصوص مواردی مثل وضو ، تیمم و نماز به تئوری اكتفا نشود و عملاً نیز به دانش آموزان نحوه ی انجام عمل آموخته شود .

    ماده 22: در نشر احكام ، باید از احكام مبتلا به سنین دانش آموزان بحث شود و مسائل مشكل ساز مطرح نگردد .

و)صبحگاه:

    صبحگاه بستر بسیار خوبی است برای فعالیت های تربیتی كه متناسب با زمان آن باشد و همیشه یك صبحگاه خوب در مدرسه برابر با یك شروع خوب می باشد .

آیین نامه های اجرایی:

    ماده 23: مدت صبحگاه حداكثر پانزده دقیقه باشد .

    ماده 24: صبحگاه شاد و با نشاط برگزار شود و حتماً بخشی از آن به نرمش اختصاص داده شود .

    ماده 25: از قرآن ، احادیث و بعضی از ادعیه ی مناسب در اجرای مراسم صبحگاه استفاده شود .

ز)بین الصلاتین:

    اجرای مراسم سخنرانی بین الصلاتین چنانچه موفق اجرا گردد ، عامل مؤثری است در جذب دانش آمزان به نماز .

آیین نامه ی اجرایی:

    ماده 26: حداكثر زمان اجرای مراسم ده دقیقه باشد .

ح)ارتباط یا اولیا:

    آگاهی داشتن مدرسه از مسائل خانه و آگاهی اولیا از موقعیت تحصیلی دانش آموز به عنوان یكی از محور های تربیتی در مدرسه مطرح می باشد و مدرسه باید در جهت هر چه هماهنگ تر كردن امر تعلیم و تربیت خانه و مدرسه گام بردارد و همواره در صدد تقویت ارتباط فوق باشد .

 

آیین نامه ی اجرایی:

    ماده 27: مدارس باید جلسات آموزش خانواده را به صورت ماهانه به طور مرتب برگزار نمایند .

    ماده 28: مدارس باید در اولین جلسه ی مشترك ، اعضای انجمن اولیا و مربیان را از طریق انتخابات مشخص نمایند .

    ماده 29: مسئولان مدرسه می بایست با فعال كردن انجمن اولیا و مربیان آنها رادر حل مسائل مدرسه سهیم نمایند .

    ماده 30: شركت و حضور اولیا در جلسات آموزش خانواده باید از شرایط ثبت نام در هر سال قلمداد گردد .

 

ط)برنامه ی تابستانی:

    قطع نشدن ارتباط دانش آموز و مدرسه در فصل تابستان و برنامه ریزی مفید برای آنان از فعالیت های مهم تربیتی مدارس می باشد كه مدارس موظف اند با عنایت بیشتر به مسائل آموزش های تربیتی در فصل تابستان ، نواقص فعالیت های تربیتی فوق برنامه ی خود را جبران نمایند .

    مدت فعالیت برنامه های تابستانی ، شش هفته می باشد كه شامل برنامه های آموزشی علمی ، دینی ، هنری و ورزشی خواهد بود



درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : محمد اقلیمی
نویسندگان
نظرسنجی
دبستان رستگاران باقرالعلوم را چه طور دیدید؟






جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :